- ទំព័រដើម /
- វិស័យ /
- វិស័យហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ /
- កំពង់ផែ
កំពង់ផែ
នៅប្រទេសកម្ពុជា បណ្តាញដឹកជញ្ជូនផ្លូវទឹក រួមមានទន្លេមេគង្គ ទន្លេសាប និងទន្លេបាសាក់ ដែលមានប្រវែងសរុប ១.៧៥០ គីឡូម៉ែត្រ។ បណ្តាញដឹកជញ្ជូនផ្លូវទឹកទំាងនេះបាននឹងកំពុងជួយសម្រួលដល់ចរាចរណ៍តាមនាវា ដូចជាការដឹកជញ្ជូនតាមផ្លូវទឹកឆ្លងកាត់ព្រំដែនកម្ពុជា-វៀតណាម។ ប្រទេសកម្ពុជាមានកំពង់ផែចំនួន ១០៣ ក្នុងនោះ ២៦ ជាកំពង់ផែសមុទ្រ និង ៧៧ ជាកំពង់ផែទន្លេ។ កំពង់ផែទន្លេនេះមានទីតាំងនៅតាមដងទន្លេមេគង្គ ទន្លេសាប និងទន្លេបាសាក់។ ក្នុងចំណោមកំពង់ផែទាំងនេះ មានកំពង់ផែអន្តរជាតិចំនួនពីរ គឺកំពង់ផែស្វយ័តភ្នំពេញ (PPAP) និងកំពង់ផែស្វយ័តក្រុងព្រះសីហនុ (PAS)។ PPAP ជាកំពង់ផែធំទី២ក្នុងប្រទេសកម្ពុជា ដែលស្ថិតនៅចំណុចប្រសព្វនៃទន្លេបាសាក់ ទន្លេមេគង្គ និងទន្លេសាប។ វាជាកំពង់ផែទន្លេតែមួយគត់ដែលមានសមត្ថភាពទទួលកប៉ាល់ធំៗពី ៣.០០០ តោន ទៅ ៥.០០០ តោនក្នុងរដូវប្រាំង និងរដូវវស្សា។ PPAP នៅតែជាកំពង់ផែទន្លេដ៏សំខាន់សម្រាប់ពាណិជ្ជកម្មអន្តរជាតិ ក៏ដូចជាសម្រាប់ការដឹកជញ្ជូនក្នុងស្រុក។ PPAP មានផែនការអនុវត្តន៍គម្រោងពង្រីកទីធ្លាកុងតឺន័រនៅស្ថានីយកុងតឺន័រ LM17។
ផែនទីនៃការអភិវឌ្ឍស្ថានីយកុងតឺន័រ LM17
PAS គឺជាកំពង់ផែសមុទ្រទឹកជ្រៅតែមួយគត់របស់ប្រទេសកម្ពុជា ដែលមានផ្ទៃដី ១២៥ ហិកតា និងស្ថិតនៅតាមបណ្តោយឆ្នេរសមុទ្រកម្ពុជាក្នុងខេត្តព្រះសីហនុ។ វាជាកំពង់ផែធំបំផុតរបស់ប្រទេសដែលមានសមត្ថភាពផ្ទុកប្រហែល ៧០០.០០០ TEU ក្នុងមួយឆ្នាំ។ PAS ក៏កំពុងអនុវត្តគម្រោងអភិវឌ្ឍន៍ចំណតកុងតឺន័រថ្មី (២០២០-២០២៣) ដោយមានជំនួយពី JICA ដើម្បីបង្កើនសមត្ថភាព និងប្រសិទ្ធភាពនៃកំពង់ផែ និងលើកកម្ពស់ការប្រកួតប្រជែងក្នុងតំបន់ ដែលអាចទទួលនាវាដែលមានសមត្ថភាពផ្ទុកកុងតឺន័រ ៥.០០០ TEU និងនាវាដែលមានសមត្ថភាព ៦០.០០០ DWT សម្រាប់លើកដាក់ទំនិញ។ លើសពីនេះ PAS ក៏បានសាងសង់បេតុងទីលានកុងតឺន័រនៅតំបន់ D លើផ្ទៃដី ២៨.០០០ ម៉ែត្រក្រឡា និងបានរក្សាទុកទីលានសម្រាប់ដាក់កុងតឺន័រទទេនៅតំបន់ SEZ ដែលមានផ្ទៃដី ៤០.០០០ ម៉ែត្រក្រឡា។
ការអភិវឌ្ឍស្ថានីយកុងតឺន័រថ្មីនៅ PAS
លើសពីនេះ MPWT កំពុងធ្វើការជាមួយភាគីពាក់ព័ន្ធផ្សេងទៀត ដើម្បីរៀបចំច្បាប់កំពង់ផែ ដែលនឹងត្រូវបានបង្កើតឡើងក្នុងគោលបំណងគ្រប់គ្រង និងអភិវឌ្ឍកំពង់ផែឱ្យបានត្រឹមត្រូវ ក៏ដូចជាការជំរុញពាណិជ្ជកម្មក្នុងស្រុក និងអន្តរជាតិ។ MPWT ក៏បានបង្កើត និងសាកល្បងប្រព័ន្ធផ្លាស់ប្តូរទិន្នន័យអេឡិចត្រូនិចនៅកំពង់ផែ (Port EDI) ដើម្បីជួយសម្រួលដល់នីតិវិធីផ្លូវការនៃការគ្រប់គ្រងកប៉ាល់ចូល និងចេញយ៉ាងរហ័ស និងរលូន ក្នុងគោលបំណងពន្លឿននីតិវិធី និងកាត់បន្ថយថ្លៃដឹកជញ្ជូនលើការដឹកជញ្ជូនតាមសមុទ្រ។ ប្រព័ន្ធ EDI គឺជាការផ្លាស់ប្តូរឌីជីថលនៃឯកសារ និងទិន្នន័យអាជីវកម្មក្នុងទម្រង់អេឡិចត្រូនិកស្តង់ដាររវាងដៃគូពាណិជ្ជកម្ម។ ការផ្លាស់ប្តូរឯកសារអាជីវកម្មឌីជីថលនេះមានប្រយោជន៍ខ្លាំងណាស់ ខណៈពេលដែលកាត់បន្ថយការចំណាយ បង្កើនល្បឿនដំណើរការ ចៀសវាងកំហុស និងកែលម្អទំនាក់ទំនងរវាងដៃគូពាណិជ្ជកម្ម។